Mongólia - Ulaanbaatar
2010. április 12-június 19.

Eddig a legutolsó és a legtöbb fejtörést okozó utazás.

A felkérés már idehaza kaptam meg, sokkal az elutazásom előtt. Szokatlanul az első időpontban utaztam. Azok a személyek, akik most itt élnek a környezetembe és a mongóliai életeim során is volt kapcsolatunk, netán adósságunk egymás felé, azokat is szépen körém rendezte a sors. Szinte már ismerős a forgatókönyv. Akivel sikerült rendezni az adósságokat, azok már el távolodtak. Akikkel van még rendezni valóm, az még mindig itt van a környezetemben.

Az út során nagyon sokszor feljött egy mondat, amit korábban A Bálnalovas című filmben hallottam, amikor a lány a bálna hátán a tenger belseje felé utazva mond, miszerint "nem féltem a haláltól". Tudom sokaknak furcsának tűnik ez a kijelentés, de ha az ember felkészül, felkészítik rá, már egyáltalán nem az.

Felkészülés

Menet közben eljöttem a Lufitól. Bár a Lufi nem is repül Mongóliába. Az álomban annyi szerepelt, hogy csak oda vegyek jegyet, ami elsőre kellőképpen nagy izgalmakat keltett bennem. Miért? Talán nem jövök haza? Próbáltam mongol nyelvet tanulni, de nem ment a fejembe. Azt a mongol tanáromtól tudtam, hogy odakint vidéken a mongol nyelven kívűl más nyelvet nem beszélnek.

Szállás

A mongol vízum igénylésekor mutattak be egy tibeti-mongol szakos, az ELTE-n végzett, doktorált lánynak. Ő szerezte a szállásomat. Végig egy kollégiumban laktam, ahol a korábbi éveken ő is lakott már. Közel a piachoz és a városközponthoz. Mindössze 7 USD volt a tarifa éjszakánként.

Utazás

Próbáltam utána járni, a segítők szerint milyen közlekedési eszközt használhatok. Megkérdeztem Kínán kersztül repülővel. Ez olcsóbb lett volna, mint vonattal, de nem kaptam rá engedélyt. Mint ahogy a Moszkván keresztüli repülésre sem. Maradt tehát a vonat. A Transz-Szibéria Expresz. Vonatjegyet és vízumot az Orosz Követségen igényeltem. (Ukrajnába nem kell vízumot kérni, ha az ember 72 órán belül elhagyja az országot.) Megnyugtatásomra itt derült ki, hogy vonatjegyet maximum 35 napra lehet előre váltani. Ezért nem is tudtam volna megvenni a hazahozó vonatjegyet.

Budapest-Moszkva - Az út odafelé 7 nap, hazafelé 6. Ebből a Budapest-Moszkva távolság 2 napot vesz igénybe. Szűkön véve csak 40 óra, de van idő az átszállásra. A vándor a Kijevszkaja állomásra érkezik a Keletiből és a Jaroszlavszkaja-ról megy tovább. A távolság nem nagy. Egy metróval lehet menni és mindössze 5 megálló. Mind kétszer csak egy irányban kértem metró jegyet, mégis odafelé kétszer annyiba került ugyanaz az út. Odafelé leadtam a kevéske csomagomat és városnézéssel töltöttem az időmet. Egy csodálatos görög katolikus templomba jutottam el. Visszafelé nagyon sok volt a csomagom és nem volt kedvem bóklászni a városban. Inkább a Kijevszkaja-n leültem a váróban. Először 3, a nagyapjukkal utazó kisgyerekkel beszélgettem játszottam. A legidősebb testvér 14 éves volt. Majd egy Beregszászon született emberrel beszélgettem. Sajnos a magyart csak nagyon törte. Így a kevéske orosz nyelvismeretemet kellett előszednem, amit már Mongóliában is használhattam.
Moszkváig a vonat csak percekre áll meg. Itt nincs idő az állomáson nézelődni, ennivalót venni. Budapest és Moszkva közötti szakaszon a vasútvonal minkét oldalon erdősávval határolt. A tájból sokat látni nem lehet. Ezen a szakaszon is igaz, egészen az Ukrán-Magyar határig, hogy a Moszkvától mért út km-ekben ki van táblázva.

A Transz-Szibéria Expresz - A Moszkva- Ulaanbaatar viszonylatában 3 szerelvény közlekedik. Egyet az oroszok, egyet a mongolok egyet pedig a kínaiak üzemeltetnek. Odafelé mind 3 vonaton az azonos osztályú jegy ugyanannyiba kerül. Létezik első, másod és harmadosztály. Harmadosztályra a jegyet csak Moszkvában, orosz területen lehet megvenni. A harmadosztályú kocsiban nincsenek fülkék. Egy kocsi egyetlen légtért alkot. Visszafelé utaztam egy kedves francia párral, akik utaztak ilyen harmadosztályú kocsiban. Azt mondták, egy percet sem tudtak pihenni. A fülkés kocsikban, minden fülke 4 személyes. Az első osztályon az utas határozza meg, hányan utaznak együtt, míg a másod osztályon a szerencse. Odafelé 3-an (2 mongol és én), visszafelé 4-en (egy belga és egy angol fiú, valamint egy amerikai lány volt rajtam kívűl) voltunk a 4-es fülkében.
Moszkvától tovább már nem jellemző a két oldali erdősáv. A Moszkvától mért távolság itt is ugyanúgy megtalálható. A teljes orosz területen az állomásokon és a menetrendben is a moszkvai időt jelenítik meg.

Visszafelé érdekesebb a történet. A Mongóliából vonat jóval, kb 30 %-kal olcsóbb, mint Moszkvától. De a kínai vonat még ettől is olcsóbb további 20 %-kal. A kínai szerelvényről a mongolok alapesetben nem beszélnek, csak ha direkt rákérdez az ember. Mind a 3 vonatra lehet az interneten is jegyet rendelni oda és vissza is.

Kínai szerelvénnyel nem utaztam. Ezért arról semmit sem tudok mondani. A mongoloktól minden pénteken jön.
Odafelé mongol vonattal mentünk. Minden kocsiban mongol kísérő volt. Vastag és jó nagy pokrócot és lepedőt adtak. A kocsi mindkét végén hagyták használni a WC-t, tisztálkodó helyiséget. A szamovár felőli oldalon a mongol nők gyakran hajat is mostak. Mongóliából ez a szerelvény csütörtökön jön.
Hazafelé oroszok által üzemeltetett vonattal jöttem. Ez a szerelvény minden kedden indul a mongoloktól. A pokróc vékony, a lepedők kicsik. Az utaskísérők kisajátítottak a szamovár felőli tisztálkodó helységet és wc-t. Az utaskísérők adót szedtek az utasoktól. Fejenként 10 rubelt vagy 700 tügrüköt vagy annak megfelelő valutát. A magyar 100 Ft-ost nem fogadták el. Végül a kupénk nem volt hajlandó tejelni. Egy darabig fenyegettek minket, de nem történt semmi sem. Néhány megállóval később jót beszélgettem az egyik utaskísérővel, utána megszünt a megadóztatásunkra irányuló szándék. A többiek általában euróban fizettek.

Moszkva és Mongólia között a vonat általában 20 és 30 perc közötti időtartamra állt meg. A teljes oda-vissza menetrend egyébként minden kocsiban ki van téve. A két vonat oda és vissza is pontosan tartotta a menetrendet.

Vonatjegyek
- Budapest-Moszkva 2. osztályon ára: 25 270 Ft
- Moszkva-Ulaanbaatar 2. osztályon ára: 8 934 Rubel
- Ulaanbaatar-Moszkva 2. osztályon ára: 226 000 tügrük
    a kínai szerelvényen ugyanez 190 ezer tügrük
- Moszkva-Budapest 2. osztályon ára: 3 498 Rubel
Átutazó vízumok 7-7 napra
- Itthon váltva kb. 8 eFt
- Mongóliában váltva 45 USD
(ekkor 1 Rubel = 7 Ft és 1 Ft = 7.15 tügrük /tügrük Mongól valuta/ )

Étkezés

Hasonlóan, mint a korábbi útjaim során, itt is utazgatásra számítottam. Ennek megfelelően a teljes útra elegendő mennyiségű gabonát vittem magammal. Napi 1,5 dl-t számoltam. Nem vagyok nagy étkű. Az utam másképpen alakult. Igazából egy kirándulás kivételével nem hagytam el a várost. A közeli piacról ki tudtam egészíteni az étkezésemet sok gyümlccsel és zöldséggel. Valamint sok aloa vera és gyömbér lekvárt fogyasztottam. A mongol csapvíz is iható. Az első héten vásároltam gázfőzőt. Kb 1 palack gáz elég egy hétre, egy emberrel és háromszori étkezéssel számolva.
A teljes vonat útra vittem ennivalót. Az első két nap tudtam főt ételt enni. Utána hideget. Az állomásokon általában melegvízben oldódó ennivalókat árultak. A mongol utitársaim odafelé vagy kétszer megkínáltak vele. Voltak ezen kívűl halfélfélék, momo és sokféle hideg étel, felvágott, stb.

 

A 9 hétből összesen 13 napot töltöttem vonaton. Az utolsó napokban mindkét irányban már nagyon zavart a saját, savanyú szagom.
Ulaanbaatar-ban, közel a nemzetközi repülőtérenhez található Bevándorlási Hivatalban az érkezést követő legkésőbb 8-dik napon be kell jelenteni, ha vki tovább akar maradni, mint 30 nap. Vagy meghívólevél szükséges hozzá, vagy vmi jó magyarázattal kell előállni. Nekem ez utóbbi sikerült. Gond nélkül meg is hosszabbították addig, ameddig kértem. Ráadásul soron kívűl meg is csinálták.
Gondot okozott a hazafelé tartó orosz vízum megkérése. Az oroszok kérték a teljes orosz terület elhagyásáról a vonat jegyet az átutazó vízumhoz, de kiderült, elfogadják a mongolok által, a nemzetközi vonatjegypénztárban váltott igazolást is. 500 tügrük a semmiért. Utána a vándor Moszkvában az 1-es pénztárban némi tülekedés után megvehette a hazáig szóló jegyét.
A mongol követségen bemutatott személy, a segítőm szuper szállást szerzett számomra és egyszer elvitt kirándulni is. Vidéki élethez szükséges kaja mennyiséggel indultam el, de a városi életben sok gyümölccsel, zöldséggel egészítettem ki a táplálkozásomat. A kivitt étel mennyiségének több, mint fele megmaradt. Azokat hazaindulás előtt szétosztottam.